21 november 2008

Indonesien

Okej, mina tva veckor i Yogjakarta var inte sa handelserika men andra valdigt roliga. Traffade Wondo och Baron pa torsdagen, tva killar som jobbar pa marknaden med att gora henna tatueringar, och sedan dess har jag hangt med dem och hela deras gang om dagarna. Vi har sett pa tv, lyssnat pa musik (suttit inne mkt pga konstant regn) men mestadels salt tatueringar. Sa jag gjorde mina sma dagliga utflykter sjalv, shopping, promenad eller liknande och nar jag var uttrakade gick jag till dem. For att inte traka ut mig sjalv gjorde jag tva turer till tva olika strander och efter 2 veckor, utan att ha gjort nagot vettigt men anda haft sa mkt kul kom Ellen!
I tva dagar gjorde vi i princip samma sak som jag gjort hela tiden, tagit det lugnt och shoppat. En dag var vi dock modeller. Det ar ju inte bara lite ovanligt. Vi blev tillfragade en kvall nar vi satt pa gatan och lyssnade pa nar vara vanner spelade musik. Sa nasta dag gick vi dit, blev sminkade (dock inte vackert) och Ellen blev ikladd brudklanning och jag traditionell Java outfit. Blev fotade och ompysslade :)
Bokade biljetter till Bali 25/11 och satte oss pa en buss mot Pangandaran, trodde vi...
20/11 - Okej, bussresan gick bra men vi kom bara till Cilacap och sista bussen till Pangandaran hade gatt. Sa vi satt i ett rum tillsammans med vara busschaufforer och en massa andra som bodde/jobbade dar. Vi fick tva alternativ med manga sidospar. 1. De kor oss till Pangandaran ikvall for 500 000 (350:-) 2. Vi letar upp hostel (alt. fick vi sova gratis i bussen) och aker till busstn kl 4 pa morgonen (nar det ev. gar en buss, indoneser ar sjukt forvirrade). Sa vi velade ett bra tag men insag att vi kanske inte skulle komma fram till Pangandaran forran sent nasta dag och vi har inte mkt tid att spilla. Sa in i bilen, pa med bandspelaren och indonesiskt dansband blandat med engelska karleksballader strommar ut ur hogtalarna. Val framme i Pangandraran vid 23 tiden checkade vi in pa minitiga och gick nervost till BambooCafe. Varfor var vi nervosa undrar ni kanske? Jo vi skulle ju overraska vara vanner Opang och Bow. Pavag till cafet sag jag nagot som liknade Opang men gick raskt vidare for att inte pajja overraskningen. Men senare fick vi reda pa att det var han, och han hade sett oss, kort forbi Bamboo, akt till minitiga och kollat upp vara namn och avslutat med att vacka Bow. Vi smsa dem lite lurigt och sa att vara vanner var pa Bamboo och lite senare kom de korande och Bow som var helt ovetande var i chock! haha
21/11 - Fosta dagen i Pangandaran slappade vi mest genom att sitta pa stranden, at kokosnot och papaya och kolla nar Opang surfade.
22/11 - Efter att ha forsokt ta ut pengar igar och idag utan resultat fick vi ta en minibuss till narmaste storstad for att ta ut pengar. Nar vi val gjort det kunde vi slappna av och gjorde en liten utflykt. Akte med Opang o Bow till ett stort vattenfall lang in i djungeln. Vi badade och hoppade i vattenfallet och blev myggbitna. Nar vi val kommit ut ur djungeln ser vi en skorpion..! (vi hade gatt barfota vissa strackor) och senare pa kvallen bertattar Bow och Opang att de tycker det ar laskigt att bada i vattenfallet for alla djur som kan finnas i vatten och att det finns massa djur i djungeln med.. hmm, tur att de inte sa det innan vi akte!
23/11 - Dags att testa surfingen i Pangandaran. Hyrde brador och drog ut i vattnet och fick hjalp av vara instruktorer Bow och Opang. Surfade nan timme, tog en paus sen drog jag o Ellen ut igen sjalva! Var annu roligade och nu hade vagorna blivit storre. Fick en spolning sa nu vet jag att jag lever igen :)
24/11 - Sista dagen i Pangandaran slappade jag o Ellen pa stranden. Badade en massa och gjord roliga filmer med Ellens vattentata kamera! Pa eftermiddagen blev Ellen bjuden pa middag hos Bows syster sa jag o Opang akte hem till hans hus och halsade pa hela familjen. Var ett mysigt hus med barn som skrattade och sprang runt overallt.
25/11 - Lang vag till Bali. Hoppade pa minibussen i Pangandaran kl 9, akte hela vagen till Yogja, halsade pa Baron och Wondo och vi fick varldens finaste kort av dem! Tog en aningen sen taxi till flygplatsen, rusade in, hann som vanligt med flyget, (lion air, gissa om jag var nervos!) Lyfte, landade och var framme i Kuta, Bali!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va kul att äntligen läsa om vad du gjort sen du kom till Java. Du verkar träffa så många trevliga människor, hoppas det funkar att prata indonesiska och att du förstår dem. Ha de gott på Bali, var rädd om dig.Kramar Mamma & Pappa

Anonym sa...

Hej Lisa!

Vi tänker på dig! Här är vädret allt annat än bra. Ha så bra och sköt om dej!

Kramar från Maggan, Micke, Michaela och Malin