06 november 2008

Vagen till Indonesien...

31/10 - Halloween. Hela dagen gick vi runt, killarna for sig och tjejerna for sig och spanade pa nagon finurlig kostym till kvallen. Vi tjejer kom ju pa den brilljanta iden att vara glamrock-pirater! Bra tankt dar. Det slutade med att jag blev en rosa fjortis, Bea leopard och Linda piratbrud.. Killarna daremot kladde ut sig till zombies eller nagot och Per!, han var en rod Hulken, haha. Under kvallen motte vi dessutom, Hitler, Zoro, Cesar, Suicide slut och andra skumma typer.
1/11 - November, loven borjar falla! Na inte direkt, har ar det lika varmt som innan men det regnar...
2/11 - Idag var ju var sista dag i Yangshuo och vi skulle ut pa nya aventyr men det sporegnade hela dagen. Blev inte mkt gjort.
3-4/11 - Dagen med avsked. Forst pa morgonen akte Andrew och Matt. Vackte dem vid 7 (de har inte hallt tiden en enda gang pa hela veckan, sa for sakerhets skull) At frulle och sen stack de ivag. Ett par timmar senare stack aven Bea och Linda.. Bara Per och jag kvar och om nagra timmar var det dags for avsked igen. Men nej! Per hakade pa min plan istellet och hangde med till Malaysia! Vagen dit var minst sagt helvetisk...
Vi skulle ta bussen till tagstationen for att komma till Guangzhuo dar vart plan gick ifran. Bussen ville inte kora utan lurade oss att betala extra for att den skulle aka nu, och vi skulle hinna. Vi kom fram i god tid och hade sakert gjort det utan o betala extra.. typiskt. Okej, pa taget. Jag fragar tagvardinnan nar vi kommer vara framme, bara for sakerhets skull (Nar vi bokade biljetten sa de 6.30). Vi ar framme 8.30 sager hon lugnt. Panik! Vart flyg ska ga 10.20 och det tar 40 min med taxi till flygplatsen. Val framme
(taget var forsenat), kl 9, rusar vi ut for att hitta en taxi, hittar en enorm taxi ko och graten ar inte langt borta. Lyckas smussla oss fore i kon och pressar taxichaufforen och kora riktigt snabbt. Vi kommer fram 9.25, 10min innan incheckningen stanger. Puuh!
Blev en chill kvall i Kuala Lumpur.
5/11 - Dags att ta sig till flygplatsen igen. Tankte ta bussen i god tid sa gick till busstationen och vantade, bussen kom och jag gick dit. Jag hade inte kopt nagon biljett och bussen hade ju absolut inte tid att vanta en minut pa mig. Happ, dar stod jag i annu ett reskaos. Tog nasta buss, satt stressad pa bussen och kollade klockan. Kom dit 15 min fore incheckningen stangde. Men jag klarade det!
2 1/2h senare landade jag i Indonesien. Kande direkt igen lukten och alla de varma leendena. Nar jag skulle fixa mitt visa on arrival var det annu ett kaos, eller mini kaos. Hade vaxlat dollar for att betla med men tydligen var min 5$ for ful sa fick ga och vaxla. Okej, nu da? Nej, da var jag tvungen att vaxla alla pengar till Ruphia (Indonesiska valutan). Okej, nu da? Nej. Da var det tydligen dyrare i Ruphia. Ut genom sakerhetskontrollen for 3:e gangen, ivag till ATM och tillbaka igen. Nu var det helt tomt pa flygplatsen. Fick mitt visum tog min vaska och alla skrattade at mig! :)
Tog taxi tilsammans med tva tyskar till cenntrum och gick igenom osregnet for att hitta hostel. Fick hjalp av nagra pa gatan och hittade ett billigt rum med tva rumskamrater, Kackerlackan Stig och Odlan Knut! Pa kvallen gick jag runt lite och hittade en massa indoneser att snacka med. Satt och drack te i ett av gatustanden under en presening i osregnet. Jag har dessutom investerat i ett paraply!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men hjalp!
sander kramar och karlek till dig.. och tur!

Anonym sa...

Ar Stig och Knut nya reskompisar eller kommer du att lamna dem dar?

Anonym sa...

Hej Lisa!
Det var ett tag sedan man horde fran dig. Hoppas allt ar bra!

//Transan-Per